Gilles & Boissier

Concept Architectural and Interior Design

Biography

PRESENTATION


Complementaires en toute chose, Patrick Gilles et Dorothée Boissier maitrisent, avant tout, l'art du désaccord. Entretiennent une opposition constructive qui équilibre chaque projet. Si lui, affectionne les lignes rigoristes et les plus belles essences de bois, dans le sillage de Christian Liaigre auprès duquel il fit ses classes, elle, harmonise le tout en douceur avec des accents fluides et un touche émotionnelle héritée de l'école Starck. C'est donc nourris par cette contradiction essentielle qu'ils signent, en duo, depuis 2004, des projets créatifs et intérieurs dont l'élégance est plébiscitée par tous.


D'une écriture précise, et facilement identifiable, découlent néanmoins des commandes qui varient en nature. D'un côté, Patrick et Dorothée orchestrent les boutiques Moncler à travers le monde ; de l'autre, ils imaginent, voir mettent en scène, une kyrielle de restaurants de renommée internationale. Hakkasan à Dubaï et Abu Dhabi, NY, Las Vegas et San Francisco, Maison Boulud à Pékin ou encore les espaces atypiques de Kinugawa, haut lieu parisien à deux pas de la place Vendôme, tous sont revisités avec modernité.


Plus stylistes ou chorégraphes que décorateurs par moments, Gilles & Boissier provoquent des associations inattendues, convoquent des artistes au cœur de leurs projets pour leur donner "un supplément d'âme".


Ici, une fresque végétale de Cyprien Chabert recouvre le plafond ; là, les abstractions graphiques d'Alix Waline repoussent les murs avec sensualité tandis qu'une métaphore du jardin à la française par François Houtin investit les murs d'un appartement Milanais.


Dissimulé derrière la force d'une couleur, un moucharabieh contemporain qui divise l'espace ou une carte blanche donnée à un artiste, le style Gilles & Boissier s'impose : visuel et discret, exubérant et humble, il réconcilie les contraires avec force et subtilité. Mieux, il fait dialoguer les géographies d’Abu Dhabi à New York en passant par Tokyo, définit de nouveaux codes sociaux du Budakkan new yorkais au Mini Palais parisien, crée de nouvelles palettes de couleur du rose poudré de la Villa au brun noirci d'une maison Victorienne sur la côte basque.


Confronter des textures d’une suspension en plâtre et d'une table basse en marbre et laiton ou aménager un yacht contemporain ; imaginer le premier Hôtel Baccarat à Manhattan ou dessiner une ligne de mobilier intemporelle, quels que soient les matières, volumes ou échelles, une certaine idée du bon goût l’emporte toujours. Et comme Gilles & Boissier s'insurgent, naturellement, contre tout ce qui est figé, la créativité reste leur premier moteur : redéfinir le luxe à la française au XXIe siècle, chercher un style qui fasse la synthèse entre orientalisme et minimalisme, comme pour le Mandarin Oriental de Marrakech, scénographier la sérénité japonaise en plein Paris, coupler latitudes et cultures est, chez Gilles & Boissier, une grammaire quotidienne.


Ensembles, ils surprennent et fédèrent, diversifient et (ré)unissent.


Marie Le Fort





Encompassing two different styles working in perfect harmony, Patrick Gilles and Dorothee Boissier together define "the Art of Equilibrium. Patrick's presence is felt in the symmetrical forms, lines and usage of the most beautiful varieties of wood, following the footsteps of Christian Liaigre (under whom he studied). Dorothee brings harmony to the whole with an accent on softness and an emotional intelligence, echoing her former mentor, Philippe Stark. Working together since 2004, individually they are as different as one musical note is to the next, however when played together they form a perfect chord. Their individual contributions differ in essence but the amalgamation of their two styles comes together in a unique harmony, the charm and grace of which is universally appreciated.


Though their design style is unique and easily identifiable, their engagements have been diverse and varied in nature. On the one hand, Patrick and Dorothee have orchestrated and implemented the design concept of the Moncler boutiques across the globe; on the other, they have conceived and brought to life a host of internationally renowned restaurants: Hakkasan in Dubai, Abu Dhabi, New York, Miami, Las Vegas, San Francisco and Los Angeles; Maison Boulud in Beijing and not forgetting the neoteric Kinugawa (near Place Vendome in central Paris). Designers or spatial choreographers than simple decorators, Gilles & Boissier bring together unexpected and innovative stylistic combinations: they inject a touch of soul and creativity through their collaboration with artists to work on the centerpieces of their projects. One could find a ceiling covered in a  botanic fresco by Cyprien Chabert or the abstract graphics of Alix Waline lavishing the walls, while François Houtin’s work draws illusion to the "jardin à la française" on the walls of a Milan apartment.


Subtly understated by strong colours, a contemporary meshrebeeyeh divides the space in which free rein was given to an artist: through projects such as these, the Gilles & Boissier style is clearly established with a mixture of juxtaposing aesthetics: striking but discreet; luxurious and yet unobtrusive; it entwines these oxymoronic conditions with power and subtility. Moreover, it brings to life the cultural and social landscapes of Abu Dhabi to New York and Tokyo;  It defines new social consensus such as the New Yorker Buddakan in the Parisian Mini-Palais and it injects a new palate of colour, ranging from the powdered-rose as used in the Villa to the burned-brown of a Victorian house on the Basque coast. From installing a suspended piece in plaster to creating a coffee table in marble and brass; refitting a modern yacht to the design concept of the first Baccarat Hotel (in Manhattan); designing the next Mandaring Oriental resort in Marrakesh to creating a new line of contemporary furniture.


In doing so, utilising a vast and diverse range of materials to bring these creations to life, whatever the dimensions or scale: the notion of fine taste permeates each project. Above all, Gilles and Boissier secede from à priori design conventions, creativity being the motor behind all they do: re-inventing classical French baroque and renaissance design style for the 21st century; orchestrating a blend between byzantine, oriental style and contemporary minimalism; encapsulating a traditional sense of Japanese serenity in the city centre of Paris: such are the challenges that make up the day-to-day at Gilles & Boissier.


Together, they shock and appease; divide and re-unite: they personify the concept of ‘opposites attract’.


Marie Le Fort




HIGHER EDUCATION

Patrick Gilles

Gilles et Boissier Studio 2004
Christian Liaigre Studio 1995 to 2002
Ecole Camondo 1990 to 1995



Dorothée Boissier


Gilles et Boissier Studio 2004
Philippe Starck Studio 1998 to 2006
Christian Liaigre Studio 1995 to 1998
École Penninghen - ESAG Major de promotion 1990 to 1995



AWARDS

Hospitality Magazine Interior Design Awards 2011


Maison et Objet Designer de l'année 2011


Wallpaper Magazine Nominated of Design Awards for the best new Restaurant 2011 La Villa 


ELLE Decor China  Best of Design award 2010 Maison Boulud


Zagat Guide Top newcomer of 2009 Hakkasan Miami Restaurant